Rob Brand

Rob Brand is hoofd Portfolio Management Vermogensbeheer. Toen hij in 2011 werd gevraagd om over te stappen van ABN AMRO bank naar Blue Sky Group, was hij daar best trots op.

We helpen de klant bij het formuleren van het beleggingsbeleid en het beheren van de portefeuille

Waarom was je daar trots op?

‘In de financiële sector staat Blue Sky Group bekend als partij die, onder meer door de nauwe samenwerking met KLM, hun kennis en dienstverlening op een zeer hoog niveau weet te houden. Er wordt wel eens grappend gezegd: ‘Die piloten hebben in de cockpit natuurlijk alle tijd om hun pensioenzaken tot op de draad uit te pluizen en dan met moeilijke vragen te komen.’ En ik kan niet anders zeggen: het is echt zo. Het niveau van de samenwerking met de KLM, maar ook met de andere klanten, is inderdaad hoog. Zij zijn doorgaans erg goed geïnformeerd en komen met uitdagende vragen, die ons soms ook weer in een nieuwe denkrichting sturen. Zo moeten wij steeds weer het allerbeste uit onszelf halen. We krijgen veel vertrouwen van onze klanten, maar ze houden ons ook scherp. Dat maakt mijn werk interessant en doordat we zelf blijven groeien, zie ik ook onze toegevoegde waarde steeds groter worden.’

Wat doe je vooral?

‘We helpen de klant bij het formuleren van het beleggingsbeleid en het beheren van de portefeuille. Het vermogen brengen we voor een groot gedeelte onder bij externe beheerders. Aan dat laatste besteden we bijzonder veel aandacht. Voor de beste partij op bijvoorbeeld het gebied van Small Caps, doen we een uitgebreide screening. We letten op het behaalde rendement en de gemaakte kosten, maar ook de organisatiestructuur, de stabiliteit en de mensen die er werken. We gaan altijd persoonlijk kennis maken en zorgen dat we daadwerkelijk een kijkje achter de schermen van de externe manager krijgen.

De belegger moet goed begrijpen wat onze klant wil en wat hij belangrijk vindt. We willen echt weten met wie we zakendoen. Uiteindelijk beslissen we op basis van de harde feiten, maar ook de indruk die we krijgen van de sfeer en dienstverlening van het bedrijf.’

Wat vind je een belangrijke verandering in de markt van de laatste jaren?

‘Dat de fondsen voor steeds grotere uitdagingen komen te staan. Met een nu al 30 jaar dalende rente toch een solide rendement blijven maken en tegelijk het beleggingsrisico beperken. En ze moeten aan zeer veel eisen en regels voldoen. Omdat wij voortkomen uit de pensioenfondsen van KLM weten we wat er bij komt kijken om in control te zijn. En om altijd optimaal gebruik te maken van alle mogelijkheden om er voor de deelnemers een optimaal pensioen uit te slepen. Net zo belangrijk is de vraag: hoe kunnen wij het pensioenfonds het beste helpen hun verhaal goed over te brengen naar de achterban en de toezichthouders? We gooien niet zomaar alle kennis over de  schutting, maar doseren de informatie om de complexe beleggingswereld toegankelijker te maken. De uitdaging is natuurlijk om die service toch kosteneffectief te blijven leveren. Tot nu toe lukt ons dat steeds weer. In klanttevredenheidsonderzoeken krijgen we altijd hoge cijfers, dat geeft mij het prettige gevoel dat we goed bezig zijn!’